כאב פטלו פמורלי: גורמים אפשריים

עבור חלקנו, המונח של כאב פטלו פמורלי אינו מוכר. אך אם נאמר "כאב בפיקת הברך" – הדברים יהיו מוכרים ומוחשיים יותר. עם זאת, חשוב להכיר ולהבין כי קיים מכלול של גורמים הקשורים בהפקת הכאב, וכי פיקת הברך היא חלק מכמה "משתתפים" הקשורים בתסמונת זו.

אז מהו מקור הכאב? מה מוביל אליו? האם ניתן לאפיין קהל יעד רלוונטי הנוטה לסבול מכך? במאמר זה נסקור את הגורמים לכאב שכיח המשפיע על השגרה היומיומית שלנו. 

הגדרה וגורמים לתופעה

בהגדרה המילולית של המונח, מדובר בכאב אזורי שבין פיקת הברך – פטלה, לבין עצם הירך- פמור. מעצם המיקום, הגיוני הדבר שכאב פטלו פמורלי מוגדר וממוקם לרוב בקדמת הברך. הכאב יכול להקרין מסביב לפיקה או מתחתיה, והוא מתרחש כתוצאה ממספר גורמים אפשריים.

פגיעת מאמץ יתר (Over use syndrome) האופיינית בין היתר לספורטאים העוסקים בפעילות בעלת מעורבות משמעותית במקום; כמו למשל, רכיבה על אופניים. סחוס מפרקי יכול להיפגע גם במקרה של פציעה טראומתית ואקוטית – חבלה או פציעה כתוצאה מנפילה (בשעת ריצה למשל), התנגשות אלימה וחדה (תאונת דרכים או קימה מהירה ממצב ישיבה ופגיעה חדה בחפץ כבד).

כאב פטלו פמורלי עשוי לנבוע גם מפעילות ביניים, כמו למשל עלייה וירידה במדרגות. גורם אפשרי נוסף לכאב הוא הגורם ההתפתחותי; כלומר בעיות בהתפתחות עצם הירך, או בעיה בתנועתיות הפיקה, הזזה ממקומה במצב של יישור הרגל או כיפופה. בסיטואציה זו, הפיקה זזה אל החלק החיצוני של הרגל ונוצרת פגיעה בסיבי העצב המקיפים את הרקמות של הפיקה. התוצאה היא כמובן כאב מורגש המגביל את התנועה. הבעיה ההתפתחותית אופיינית אצל מתבגרים הסובלים מגדילה מואצת. במצב זה, באה הגדילה המואצת על חשבון חיזוקן של הרקמות העוטפות את פיקת הברך.

חשוב לזכור, כי לצד המקרה הקיצון של פעילות יתר כגורם אפשרי לכאב פטלו פמורלי, ניתן למצוא ביטוי לכאב זה גם מן הצד השני של המתרס. הדבר בא לידי ביטוי במקרי ישיבה ממושכת ובחוסר תנועתיות, האופייניים לישיבה משרדית קבועה.

הקרנות כאב פטלו פמורלי

תרחישי הכאב, בין שהם נובעים מאירוע שחיקתי או נקודתי, עשויים להשפיע על ה-VMO – חלק רגיש המרכיב את שריר הארבע ראשי. רגישות השריר ופגיעה בו עשויות אף הן להשפיע על יצירת כאב פטלו פמורלי. הגורמים, כפי שראינו, הם מרובים ומשתנים, כשהשורה התחתונה שלהם היא כאבים המשפיעים על איכות החיים. כאבים אלו מגבילים בצורה משמעותית את התנועה של הברך והרגל.             

במאמר הבא, נסקור כיצד ניתן לטפל בכאב מסוג זה. זקוקים למידע בנושא?

לקביעת פגישת ייעוץ אצל ד"ר ירון ברקוביץ', התקשרו למספר בראש העמוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מרפאות מומחים בי"ח אלישע

מרפאת בסט מדיקל