לראשונה בישראל!

רובוט חדש מחולל מהפכה בתחום החלפת מפרקי הברך

החלפת ברך רובוטית

מפרק הברך הוא אחד המפרקים המורכבים ביותר בגופנו, וניתוח להחלפת מפרק הברך הוא בין השכיחים בעולם. ברוב המקרים ישנו צורך בהחלפת מפרק הברך בשל תהליכים ניוונים שהורסים המפרק. בארץ מבוצעים אלפי ניתוחים החלפות מפרקי ברך מדי שנה.
על מנת להתאים את המשתל לברך המנותח יש לבצע חיתוכי עצם באופן מדויק, באופן מסורתי המדידות, החישובים והחיתוכים כיום מבוצעים בצורה ידנית למרבה, ותלויות בעיקר במכוונים מכאניים המתבססים על האנטומיה של החולה, אך כעת קיימת טכנולוגיה מהפכנית בתחום ניתוחי החלפת הברך – רובוט מדויק ביותר המסייע למנתח לבצע תכנון מקדים, חישובים וחיתוכים עד אלפית המעלה.

כיום החלפת הברך הידנית מצריכה שימוש במוטות ברזל תוך לשדיים המוברגים למרכז תעלת העצם על מנת להכווין את המנתח ואת המסור שבידו אודות הציר שעליו לשמור ואת מיקום התבניות שבעזרתן ינסר את העצם שצריך להסיר על מנת למקם את המשתל. המערכת הרובוטית החדשה ששמה NAVIO, מחברת Smith & Nephew מסייעת לחשב את האנטומיה האינדיבואלית והספציפית של כל מטופל, ללא צורך בקידוחים נוספים או במיקומן של תבניות חיתוך, הרובוט מעניק למנתח יכולות דיוק גבוהות ביותר ומפחית את הסיכוי להסרת עצם בריאה מברך המטופל.
המערכת הרובוטית NAVIO היא בעצם כלי קידוחי הנאחז בידי המנתח ומחובר למחשב, בעזרת אות אינפרה אדום המנתח ממפה את הברך של המטופל בתחילת הניתוח, התוכנה נותנת פידבק בזמן אמת על ייצוב ומנח המשתלים, על כמות העצם המדויקת שיש להסיר ואף ממחישה איך הברך תנוע לאחר הניתוח. מתודות לתמונה התלת מימדית המתקבלת אין צורך בהדמיות וחשיפה לקרינה מיותרת.

כלים מתקדמים המעצבים מחדש את פני המפרק על סמך תוכנית מוגדרת ע"י המנתח

תוכנת מחשב המבטיחה תוצאות עקביות ומדויקות

כלי רובוטי המעוצב לאפשר גישה דרך חתכים קטנים יותר

ה-NAVIO המהפכני נמצא כל העת בידו של המנתח, אשר שולט במהירותו ובקצב התקדמותו, תוך כדי בקרה מתמדת והסרת עצם בצורה מיטבית ומדויקת לטובת הנחת המשתל בצורה אידיאלית ומניעת סטיות וטעויות, כך מושג דיוק מירבי הן במיפוי והן בביצוע הניתוח, המטופל מאבד פחות דם, ישנם פחות אירועי תסחיפים והשיקום מהיר הרבה יותר.  

המנתח הוא עדיין זה שמבצע את הניתוח אך כעת ישנה תוכנית פעולה אשר נתפרת ספציפית לברך המטופל מבועד מועד, ברמת דיוק אשר לא ניתנת להשגה בעזרת הכלים הידניים המקובלים כיום. 

מיקום משתל בצורה לא מדויקת עלולה להיות בעיתית עבור המטופל וחושפת אותו להתרופפות ואי יציבות המשתל, כאבים והגבלה בתנועת הברך.

ה- NAVIO  נמצא בשימוש במרכזים הרפואיים הגדולים והמובילים ביותר בארה"ב, אירופה ואוסטרליה, זוכה לתשבחות ומדגים תוצאות ניתוחיות הניתנות לחיזוי, מחזיר את הקינמטיקה הטבעית של הברך, מבטיח טווחי תנועה מאוזנים יותר, והוכח כי מגביר את זמן שרידות המשתלים, כל זאת תוך כדי התאמת המהלך הניתוחי בצורה אישית לכל מפרק. 

על אף שקולות בודדים טוענים כי המכשיר יקר לשימוש, מחקרים ועבודות בנושא הוכיחו כי התמורה גוברת על העלות תוך שיפור איכות חיי המטופל, ירידה בכמות הסיבוכים לאחר הניתוחים וצמצום עלויות אשפוז מיותרות. 

גישה זו שומרת בין היתר על הרקמה הגרמית והרקמה הרכה מנזק מיותר בעזרת מקדח חכם אשר נסוג ומפסיק את עבודתו כאשר הוא מזהה שידו של המנתח יצאה מגבולות הגזרה הניתוחית שהוזנה במערכת. כמו כן לאחר שהמנתח מיפה את תוכנית הניתוח הוא יכול להתאמן טרם הניתוח האמיתי בעזרת משקפי מציאות מדומה בדומה לסימולטור אשר בשימוש טייסים. 

בי"ח הלל יפה הוא המרכז הרפואי הראשון בארץ בו נעשה שימוש בטכנולוגיה החדישה.

 – לכתבה בנושא החלפה רובוטית באתר מדיקו או באתר ynet

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​