נמק אוסקולרי בראש הירך

נמק אוסקולרי בראש הירך- (Avascular Necrosis Of Femoral Head A.V.N)

נמק אוסקולרי בראש עצם הירך הינו פגיעה באספקט הדם לעצם הספוגית הנמצאת בראש הירך.
כתוצאה מפגיעה באספקט הדם נגרמת היחלשות של העצם שיכולה להוביל לקריסה של המשטח הסחוסי ולפגיעה במפרק הירך.
לרוב מדובר בתהליך שנגרם מסיבה לא ברורה, אולם לעיתים הנמק הינו תוצאה של שימוש ממושך בפרדניזון (סטרואידים), לאחר טראומה (כגון שבר תת ראשי בעצם הירך), וגורמים נוספים.
התהליך יכול להיגרם בכול גיל אולם שכיח יותר בגילאי 30-60, מכיוון שהתהליך פוגע באנשים צעירים המשמעות התפקודית הינה קריטית.

תלונות

בשלבים מוקדמים לרוב אין תלונות, עם התקדמות התהליך מופיעים כאבים, לרוב באיזור המפשעה בצד המעורב, הכאבים בתחילה מופיעים בזמן פעילות אולם לעיתים קיימים כאבי לילה (כאבים המעירים משינה).
כאשר מופיעים כאבים מפשעתיים בזמן פעילות או כאב המעיר משינה יש להיבדק ע"י רופא.

אבחנה

בשלבים ראשוניים לא יהיו ממצאים בצילום רנטגן ויש צורך בביצוע בדיקת MRI, אין צורך בבדיקת CT או מיפוי עצם.

טיפול

הטיפול במחלה תלוי בשלב בו מאבחנים את המחלה.
יש חשיבות מכרעת לאבחן את המחלה טרם התקדמות המחלה על מנת להימנע מטיפול ניתוח.
בשלבים ראשוניים, טרם "קריסת" המשטח המפרקי, הליכה בדריכה לפי רמת כאב (אין צורך בהליכה ללא דריכה), טיפול בנוגדי כאב ונוגדי דלקת.
קיים טיפול עם תוצאות טובות במהלכו שואבים תאי מח עצם, לאחר שאיבת תאי העצם מעבירים אותם תהליך מיצוי (B.M.A.C)   ולאחר מכן מזריקים את מח העצם לראש עצם הירך, התהליך נעשה בחדר ניתוח בגישה מינימלית. מדובר בטיפול חדשני עם תוצאות טובות אולם הטיפול אינו מתאים בשלבים מתקדמים של המחלה.
במידה וקיימת מעורבות של המשטח המפרקי הטיפול המומלץ הינו החלפת פרק ירך.