החלפת מפרק ירך בגישה קדמית

החלפת ירך בגישה קדמית

מפרק הירך ממוקם באגן, והוא מהווה מפגש של שתי עצמות, המחבר בין עצם האגן לירך. המפרק בנוי בצורה של מכתש ועלי, כאשר האגן דומה למכתש בשל השקע המצוי בו, וראש עצם הירך דומה לעלי, בשל המבנה הכדורי שלו. בין עצמות המפרק ישנו סחוס, רקמה המונעת חיכוך בין העצמות ומאפשרת תנועה חלקה.

בשל היותו מפרק נושא משקל המשמש אותנו בתנועה, הסחוס המפרקי נשחק עם הזמן, תופעה טבעית המתרחשת ככל שאנו מתבגרים. לעיתים שחיקה זו מובילה לכאבים ולקשיי תנועה. לכן שחיקת סחוס מהווה סיבה מובילה לכאבים כרוניים ולמגבלה תפקודית בגיל המבוגר. הטיפול הראשוני במצב זה יהיה שמרני (לא-ניתוחי), אך במקרים בהם ישנה שחיקה המובילה לפגיעה קשה באיכות החיים, ניתן לשקול טיפול כירורגי. במאמר זה נתמקד בשיטה המובילה להחלפת ירך – ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה קדמית.

מתי יש צורך בהחלפה של מפרק הירך?

הטיפול בשחיקת סחוס מתחיל כאמור עם טיפולים שמרניים, כלומר טיפולים שאינם ניתוחיים, הכוללים בין היתר פיזיותרפיה, שינויים באורח החיים (פעילות גופנית, ירידה במשקל), טיפול תרופתי והזרקות תוך-מפרקיות. הצורך בהחלפה של הירך יעלה בעיקר כאשר הטיפולים השמרניים לא הובילו להפחתת הכאבים והמטופל חווה פגיעה ניכרת באיכות החיים. מדובר באופציה אלקטיבית, כלומר היא נתונה לבחירתו של המטופל, ובהתאם לאבחון ובדיקת התאמה לניתוח אצל אורתופד מומחה בהחלפת מפרקים.

כיצד מבוצעת החלפת המפרק בגישה קדמית?

החלפת ירך יכולה להתבצע בשלוש גישות: צידית, אחורית וקדמית, שהפכה בשנים האחרונות לגישה המובילה, בשל יתרונותיה הרבים עליהם נפרט בהמשך. החלפת מפרק ירך בגישה הקדמית מתבצעת כאשר המטופל שוכב על גבו, והגישה לירך נעשית מחלקו הקדמי, כאשר החתך מתבצע בחלק הצדי של המפשעה. גישה זו מייתרת את הצורך בחיתוך של השרירים, מכיוון שהיא מאפשרת למנתח לעבוד בין השרירים. כמו כן, השכיבה על הגב משפרת את היכולת של המנתח לוודא כי אורך הרגליים נשאר סימטרי ככל הניתן.

היתרונות

חשוב להדגיש כי כל מקרה לגופו, אך אלו היתרונות העיקריים של החלפת ירך בגישה זו:

  • פחות כאבים לאחר הניתוח.
  • חזרה לשגרה מהירה וקלה יותר, עם מעט מגבלות.
  • שיקום מהיר יותר של החתך הניתוחי.
  • הסיכון לחוסר סימטריה באורך הרגליים נמוך יותר.
  • שימור כוח השרירים באזור המפרק, המסייע גם בתהליך השיקום.

ד״ר ירון ברקוביץ הוא מומחה להחלפת מפרקים בעל ניסיון רב בביצוע ניתוחים להחלפות ברך וירך, כולל בגישה הקדמית. לתיאום פגישת ייעוץ התקשרו למספר הטלפון בראש העמוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מרפאות מומחים בי"ח אלישע

מרפאת בסט מדיקל