הגבלת פעילות הברך

הגבלת פעילות הברך היא הגבלה של שגרת החיים הסדירה שלנו. כיצד מטפלים?

מתנועה לא נכונה במהלך משחק כדורסל, המשך בברך נפוחה ועד לשחיקה מתקדמת של מפרק הברך – לתוצאה של הגבלת פעילות הברך שלנו קיימות מספר סיבות. הסיבות הללו יכולות כאמור לנוע מהגבלת תנועה קלה כתוצאה מחבלה ונפיחות ברך המטופלת בצורה שמרנית ו/או ללא התערבות רפואית כלשהי, ועד להגבלת תנועה כתוצאה מניוון, ובעקבותיה צורך בניתוח.

התוצאה בשני המקרים כמעט אחידה: אנו לא מסוגלים לבצע פעולות בסיסיות ושגרתיות. רובנו חווה את התופעה, וחש כיצד אינו מסוגל לבצע פעולות שכיחות; עליית מדרגה בבניין, ישיבה ממושכת או קימה מהספה בבית, כרוכות ומלוות בכאבים ואף בסבל. משום כך, חשוב שנבין את הגורמים, אפשרויות המניעה והטיפול בסיטואציות אלו.

אבחון מקורות הכאב

למרות שאנו חשים את הברך כמקור הכאב, הגבלה וכאבי ברך יכולים לנבוע מכמה מקורות. זה יכול להיגרם כמובן כתוצאה מכאב או חבלה באזור הברך עצמה. יחד עם זאת, הם עלולים להתרחש כתוצאה מכאב או מחלה במקום אחר בגופנו המקרין אל הברך.

ישנן שתי דוגמאות בולטות הממחישות את התרחיש השני; פגיעות גב שמקורן בעמוד השדרה ו/או במפרק הירך. במקרים אלו, הברך תקרין כאב ותחושה כאילו חווינו פגיעה ישירה כלשהי בברך עצמה.

מקרים חריפים יותר של הגבלת ברך – מקורם בהתנוונות של הברך – אוסטיאוארטריטיס. תופעה זו אופיינית לגילאי 60 ומעלה ודורשת את החלפת מפרק הברך. דוגמה נוספת לניוון מגיעה כתוצאה מפגיעה במניסקוס או ברצועה צולבת.

מה עלינו לעשות כשיש אובדן חופש התנועה של הברך?

Massage, Donation, Biking, Bodywork, Knee

התחושות הראשונות שלאחר הדיווח על כאב והגבלת חופש התנועה של הברך – עשויות כמובן להטעות באבחון הבעיה. לא כל פגיעה או חבלה המובילה להגבלת התנועה בברך מצריכה התערבות רפואית. יחד עם זאת, חשוב לטפל בבעיה בהקדם אם היא חוזרת על עצמה, בתדירות ובעוצמה גבוהים. תסמינים אלה מחייבים זימון תור בהקדם האפשרי אצל אורתופד מומחה.

אורתופד מיומן המגיע לבחון תלונה מסוג זה, יידע כיצד לאבחן את תסמיני הכאב ולשייכם באמצעות סדרת בדיקות גופניות אל מקור הכאב. שלילה או אישוש של הבעיה ייעשו רק לאחר תשאול המטופל וסדרת בדיקות;

תשאול

בשיחה ראשונה, יתשאל האורתופד את המטופל על הכאב (מה עשה בזמן החבלה/ תחושת הכאב? היכן זה קרה ועוד). כבר בשלב זה, תהיה לאורתופד אינדיקציה ראשונית (בשילוב גיל המטופל והרקע שלו) באשר למקור ההגבלה של תנועת הברך. למשל, הגבלה כתוצאה מכאב בקדמת הברך – אופיינית לצעירים ונובעת כתוצאה מפעילות גופנית לא מבוקרת המעמיסה על אזור הפיקה.

בדיקות גופניות

הבדיקה, או סדרת בדיקות גופניות כמו:

• עמוד שדרה
  • הליכה ויציבה
  • רנטגן (במידת הצורך)

יהוו את כלי הסיוע המרכזיים של האורתופד באבחון מדויק של מקור הכאב. לאחר אבחון מקור הכאב, ובהתחשב בגיל המטופל ורקע הרפואי שלו, יוכל האורתופד להציע את אפשרות הטיפול הנכונה.

Spine, Bone, Back Pain, Vertebrae, Band Washers

כפי שדנו במאמר העוסק באפשרויות הטיפול, בהתאם לסיבת ההגבלה בתנועת הברך, יוכל האורתופד המומחה להציע טיפול שמרני (פיזיותרפיה), תרופתי או ניתוחי, לרבות החלפה חלקית ומלאה של הברך, בתקווה שלמה שלא ניאלץ להגיע למצב זה.

למידע נוסף על הגבלת פעילות הברך; מתי להגיע לבדיקת אורתופד ואיזה סוגי טיפול שמרני ניתן להציע למי שחווה כאבים בתדירות משתנה – צרו קשר עם ד"ר ברקוביץ'.