החלמה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך: מה שחשוב לדעת

החלמה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך

מפרק הברך הוא אחד המפרקים המורכבים והחשובים בגוף האדם. הוא מאפשר לנו לבצע מגוון פעולות יומיומיות, הכרוכות בטווח תנועה רחב, כמו הליכה, ריצה, קפיצה, עלייה במדרגות ועוד. בהתאם לכך, מפרק הברך נתון לעומסים רבים במהלך החיים, המובילים במקרים רבים לשחיקה ולתהליכים ניווניים הפוגעים ביכולת התנועה. לכן ניתוח להחלפת ברך הוא ניתוח שכיח בתחום האורתופדיה, ומדי שנה מבוצעים בארץ אלפי ניתוחי החלפות ברך. אז מהם הדברים העיקריים שכדאי לדעת על החלמה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך? את התשובות תמצאו במאמר זה.

תנועה וניידות לאחר הניתוח

אחד הדברים שחשוב לתת דגש עליו במהלך החלמה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך – הוא תנועה וניידות. כידוע, במהלך הניתוח מסירים את הסחוס הפגוע ומחליפים אותו במשתל מלאכותי. כחלק מההסתגלות למפרק החדש, חשוב להתחיל להניע את הברך כבר לאחר הניתוח – ולתרגל יישור וכיפוף של הברך. את טיפולי הפיזיותרפיה ניתן להתחיל מיד לאחר הניתוח.

זמן החלמה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך

האשפוז בבית החולים נמשך לרוב כלילה או שניים, ולאחר מכן ניתן להשתחרר הביתה ולהתחיל פיזיותרפיה ביתית. חשוב להדגיש כי זמן ההחלמה יכול להשתנות ממטופל למטופל, לפי מצבו הבריאותי, גילו, והגישה הניתוחית. אך ניתן להגיד באופן כללי כי לרוב ההחלמה נמשכת 6-12 שבועות (עד לתפקוד מלא). אחרי הניתוח ניתן לחזור לפעילויות כמו הליכה, שחייה ורכיבה על אופניים. במידה ורוצים לחזור לפעילויות כגון טניס, סקי וכו' – מומלץ להיוועץ לפני כן ברופא המנתח.

חשיבותם של טיפולי הפיזיותרפיה

לפיזיותרפיה חשיבות רבה בכל הנוגע להחלמה אחרי החלפת ברך. בשלב הראשון, היא מסייעת רבות בהפחתת הנפיחות והכאבים. בהמשך, וכל עוד מתמידים בטיפולים, היא מאפשרת להגדיל את טווח התנועה, לעלות ולרדת במדרגות, ולחזק את השרירים בסביבת הברך. בכך, היא למעשה מאפשרת לחזור לשגרה היומיומית ולתפקוד עצמאי. פיזיותרפיה היא חלק בלתי נפרד מהצלחת הניתוח, לכן חשוב להקפיד עליה.

ד״ר ירון ברקוביץ הוא מומחה להחלפת מפרקים, ומנהל מחלקה אורתופדית. ד״ר ברקוביץ בעל ניסיון רב בהחלפת ברך מלאה, לרבות בגישה הרובוטית. לפרטים נוספים על הניתוח ותיאום פגישת ייעוץ – התקשרו למספר בראש העמוד.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מרפאות מומחים בי"ח אלישע

מרפאת בסט מדיקל