איך מבוצע ניתוח רובוטי?

לצד היתרונות הרבים הגלומים בביצוע פעולות כירורגיות של רובוט הנשלט על ידי הרופא המנתח, חשוב להבין כיצד עובד בפועל הרובוט בזמן הניתוח. התשובה הברורה היא שהרובוט עושה כמובן את אותן הפעולות שעושה המנתח במסגרת ניתוח ידני. הוא מבצע את כל ההוראות שהוא מקבל ממנו. עדיין, מדובר בכלי נוסף שמבצע בפועל פעולות כירורגיות חשובות. לכן, חשוב לדעת כיצד בא לידי ביטוי, אם בכלל, השוני בפעולות הכירורגיות כאשר הרופא מפעיל "ידיים" אחרות? מהן אותן ידיים רובוטיות? כיצד הן מתנהגות ופועלות בביצוע פעולות כמו חיתוך בזמן החלפת ברך?

תכנון מקדים כצעד פותח בביצוע ניתוח רובוטי

השאלה הזו מתבקשת ונדונה בזמן הייעוץ המקדים של המנתח עם האדם העתיד לעבור את הניתוח. קיימים כמובן חששות והסתייגויות מובנים, באשר לפעילות הרובוט בזמן ניתוח. לאחר ההסבר על כך שהרובוט אינו עצמאי, ושהוא ופעולותיו נשלטים בצורה מוחלטת על ידי הרופא המבצע, חשוב למטופל להבין איך מתנהג ומה עושה בפועל הרובוט המנתח אותו.

חשוב לדעת, שחלקו הביצועי של הרובוט בזמן ניתוח מתחיל משלבי התכנון והסימולציה. למרות שמדובר בשלב התיאורטי של "מה ואיך לעשות", מדובר בחלק יישומי לכל דבר. על פיו פועל הרובוט בהמשך. הזנת נתוני החולה, הבעיה הספציפית, מבנה ציר הברך וכדומה, מוזנים אל מערכת ממוחשבת. לאחר שינויים והתאמות (במידת הצורך), ניתן לבצע באמצעות הרובוט את הפעולות הכירורגיות עצמן.

אז איך רובוט באמת מנתח?

כלי חיתוך העצם נשלט כאמור על ידי המנתח. אך בהתייחס לביצוע עצמו ולמבנה של הרובוט, הרי שכרסמת (אביזר החיתוך במערכת הרובוטית) מתוחכמת מבצעת במדויק את פעולת החיתוך של העצם. כך ניתן יהיה להוציא את הסחוס הפגום ולהשתיל במקומו את המשתל החלופי. החיתוך נשען כאמור על התכנון והסימולציה, ולכן הוא כבר מדויק ביותר ויודע מה בדיוק לעשות. זווית הכניסה והחיתוך בגודל של מספר מ"מ, כ-7-9 לערך, תוכננו בשלמות ואינם נזקקים להכוונה נוספת. הכרסמת יודעת בדיוק מושלם כמה יש להסיר מן הסחוס החולה, ועד לאיזה עומק יש להגיע ברמת החיתוך של העצם. כך, מובטחת הנחה מדויקת ביותר של המשתל, ולכן גם יהיו התוצאות אופטימליות.

אודות ד"ר ירון ברקוביץ'

עם ניסיון בתכנון ובביצוע של עשרות ניתוחי החלפת מפרק ברך בשיטה הרובוטית, ד"ר ירון ברקוביץ' עומד לרשותכם בכל שאלה, בייעוץ ובהסברים על מהלך הניתוח ויתרונותיו, בדרך המיטבית לקראת חזרה לפעילות שגרתית של מפרק הברך. התקשרו למספר שבראש העמוד ונשמח לתאם עבורכם פגישת ייעוץ.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מרפאות מומחים בי"ח אלישע

מרפאת בסט מדיקל