כאב בירך הפנימית: אחריות השרירים המקרבים

מה מייחד כאב בירך הפנימית? האם יש פעולות ספציפיות העלולות לחשוף חלק ספציפי זה לפגיעה חמורה? כיצד אפשר להימנע מכך, ובעיקר, איך מטפלים?

ההקשר הראשוני העולה לנו בראש בהקשר של פציעה או כאב בירך הפנימית, מגיע אל המפשעה. ואכן, פגיעות בהן מעורבת פעילות שרירי מקרבי הירך, במיוחד אצל ספורטאים, באות לידי ביטוי בין היתר במתיחה במפשעה, לצד פגיעות נוספות בנקודות חיבור הגיד לאגן.

למה זה קורה?

אותם שרירי מקרבי הירך, או כפי שהם נקראים בקיצור, השרירים המקרבים, אחראים על היציבה בגוף. מכאן גם נובע בחלק גדול מן המקרים של כאבי גב תחתון – הקשר אל בעיה קיימת בשרירים המקרבים. שרירים אלו מורכבים מקבוצת שרירים חשובה, 6 במספר. היא מבצעת פעולות ספציפיות ושגרתיות במהלך היומיום, האחראיות מעצם מיקומם לחלק הפנימי של הירך. פעולות כמו: קירוב וסגירת של רגליים, פעולות סיבוב והרחקה, הן דוגמאות לכך. בחלק גדול מן המקרים, שימוש בפעולות אלו אופייני לספורטאים, אשר עושים בשרירים המקרבים שימוש תכוף. פעולות כמו ספרינטים והאצות פתאומיות, ניתור, יציבה על רגל אחת וקפיצה, אופייניות לאתלטים. ביצוע בעיטות בכדור של כדורגלנים המפעילים לחץ על שרירי מקרבי הירך, מערב אותם בעומס גבוה.

זו הסיבה לכך ששרירים אלו חייבים להיות גמישים, פעילים ולא רפויים. רפיון יתר של השרירים כתוצאה מחוסר פעילות ספורטיבית, כמו גם המקרה הקיצון של כיווץ ועומס יתר על המקום באימון קיצוני – חושף את אזור גיד המפשעה לפציעות. בחלק בולט מבין המקרים, האחראי לפציעה הוא אחד השרירים המקרבים longus  Adductor ; הארוך שבהם, אך יחד עם זאת גם החלש ביותר. לכן הוא גם חשוף יותר לפציעות בסוג הפעילויות שהוזכרו.

כאב בירך הפנימית: אבחון וטיפול

הרגשנו רגישות במפשעה בעקבות פציעה אקוטית או במהלך שגרה? אם דרגת הכאב חריגה ולא דומה למשהו שהרגשנו בעבר, ואנו מרגישים כי אין לנו אפשרות לסגור רגליים –  אחת כלפי השנייה – יש לגשת לאבחון אצל אורתופד מומחה. לאחר בדיקת אולטראסאונד שתזהה את מקור הכאב הפנימי בירך שחווינו, יוצע הטיפול המתאים.

הפציעות בחלק הפנימי של הירך עשויות לנוע ממקרה קל של מתיחה קלה באזור המפשעה. המקרה הזה מצריך מנוחה קלה ועובר בדרך כלל בפרק זמן מהיר, לאחר קירור, נטילת כדורים משככי כאבים ומנוחה קלה, ועד לאבחון מקרי דלקת וקרע חלקי או מלא במפשעה הדורשים התערבות אינטנסיבית יותר.

מלבד טיפול עצמי של מנוחה במקרה אבחון קל, יכול להיות מוצע טיפול פיזיותרפי לחיזוק, הגמשה וייצוב של מערכת השרירים. הדבר יסייע ביצירת איזון בשרירים, חזרה שגרתית לשגרה ללא הגבלה, ביצוע מתיחות ואף עיסויים. כפי שקראנו במאמרים קודמים, הפעילות הפיזיותרפית צולחת במקרים רבים ומונעת טיפול רפואי וכירורגי בהמשך. ראוי להזכיר בהקשר זה שילוב פיזיותרפי עם עיסוי רפואי בקבוצת השרירים המקרבים, וכן שיקום פיזיותרפי של ספורטאים שנפצעו, המתבסס על חיזוק השרירים בדרגת קושי עולה.

אם הפעילות הפיזיותרפית אינה משיגה תוצאות, יוצע טיפול תרופתי בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים. הליכים כירורגיים יבואו כאופציה אחרונה לאחר שיתר האופציות כשלו, ויבואו לידי ביטוי במקרים של ניתוחי בקע (הרניה), קרע בלברום והחלפת מפרק ירך.

למידע נוסף בנושא, ניתן ליצור קשר עם ד"ר ירון ברקוביץ'.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מרפאות מומחים בי"ח אלישע

מרפאת בסט מדיקל