בין כאב שורף בירך להשפעת כאב עצבי

תחושת כאב שורף בחלק החיצוני של הירך אינה חריגה. כשהיא לא חולפת, עשוי הדבר להצביע על בעיה עצבית. למה זה קורה?

תחושת כאב שורף בירך המלווה בעקצוצים ובנימול היא שכיחה. יחד עם זאת, עשויה להסתתר מאחוריה בעיה מורכבת יותר. הכאב עלול להיות מוקרן מעמוד השדרה אל יתר חלקי הגוף כמו כף הרגל וירך ימין האחורית.

נכון, לעתים מדובר קרובות מדובר במשהו קצר מועד שבא וחולף במהירות. אך תחושת בעירה ונימול באזור הירך הנמשכת מספר ימים ומגבילה משמעותית את פעילות האדם המתלונן – מצריכה בירור. כאשר אנו חשים כאב שורף בירך שלנו, עשוי הדבר לנבוע מכמה סיבות. אחת מהן עשויה להתברר כבעיית כאב עצבי בירך. כאב זה מאופיין לרוב בהתפרצות רגעית של כאב, ללא התראה מוקדמת, ומאופיין ברגישות יתר בכל פעולה פשוטה שאנו רוצים לבצע.

גורמים ואבחון

אזור הירך מאופיין בכמות עצבים גדולה. המשמעות היא שגם סף גירוי נמוך ביותר, כמו מגע של חפץ באזור "דלוק" מבחינה עצבית, עשוי לגרור עמו כאב, רגישות, דגדוגים, פולסים חשמליים, עקצוצים וכמובן תחושת שריפה במקום. בחלק גדול מן המקרים, תסמיני הכאב הנוירופטי שתוארו ומתרחשים במערכת העצבית הפריפריאלית, כרוכים בבעיות; לחץ, דיכאון, מתח, חרדה וחוסר שינה – הן דוגמאות לכך. חלקן קשור בבעיות של חולי סוכרת המאופיינים בתחושות "חשמליות" בכף הרגל וגם בירך. חשוב לזכור כי כאב עצבי עשוי להתרחש גם בעקבות פציעת ספורט; פציעה שנראית בתחילה כפציעה רגילה הגוררת כאב "רגיל". בפועל הייתה הפגיעה בעצב עצמו, ובעקבותיה התסמינים הנלווים שתוארו.

אבחון קליני, לצד בדיקת הדמיה, לרוב בדיקת MRI ובדיקת הולכה העצבית, יסייעו לרופא המטפל לקבל תמונה אמיתית של הגורם לכאב. כך ניתן יהיה להציע אפשרות טיפול מתאים.

דרכי הטיפול

הטיפול בבעיית ירך עם תחושת שריפה מתחלק להיבט התרופתי והלא-תרופתי. כמובן שהחלטת הרופא על סוג הטיפול תהא בהתאם לאבחון. טיפול שאינו תרופתי נובע מאבחון המאתר ממצאים קלים יחסית, כאלו שפיזיותרפיה עשויה לטפל בהם ביעילות. פעולה פיזיותרפית תסייע בהרגעה עצבית על ידי שחרור העצבים מאזורים כלואים. בחלק גדול מן המקרים, תפתור הפעילות הפיזיותרפית את תחושת הכאב, והאדם יוכל לחזור לפעילות רגילה ללא התערבות תרופתית או כירורגית.

במצב של טיפול תרופתי עשוי הרופא להציע שימוש בתרופות נוגדי דיכאון. טיפול זה מתאים, גם אם המתלונן אינו סובל מדיכאון. נוגדי דיכאון משפיעים בצורת דיכוי התחושות המועברות מהעצב למוח, כך שתפחת ההולכה העצבית, לרבות סף הרגישות לכאב ולתחושות, כפי שקורה במקרה של כאב עצבי. תרופות נוספות מתייחסות למשפחות נוגדות דלקת ולסטרואידים. במקרים החריפים ביותר, יוצע טיפול כירורגי. טיפול כזה יוצע במקרה של צורך לחבר עצב שנחתך, למשל.

בין אם בטיפול תרופתי ובין אם לא, חזרה מהירה ובטוחה ככל האפשר לשגרה יומיומית שלא תגביל את פעילות הירך, היא חשובה ומחייבת פנייה מהירה לאבחון. כך יש לפעול, אם תחושת הכאב נמשכת בתדירות גבוהה, בעוצמה ובמשך מספר ימים רצופים.

למידע נוסף בנודע לשאלת האבחון של תחושת כאב שורף בירך, דרכי הטיפול ועוד, ניתן לפנות לד"ר ירון ברקוביץ'.