אוסטיאוארטריטיס אצל צעירים

מעצם הגדרת אוסטיאוארטריטיס כמחלה ניוונית, הגיוני שחלק מכריע מן הסובלים ממנה יהיו מבוגרים הסובלים מכאבים וממגבלות כתוצאה משחיקה מתמשכת של הסחוס. ואכן רובם המוחלט של הסובלים מן המחלה הם בני העשור השישי והשביעי לחייהם. הם מטופלים בשיטות שונות, החל מטיפול שמרני, דרך טיפול תרופתי ועד לניתוח החלפה מלאה של המפרק. ומה באשר לצעירים יותר הסובלים מן המחלה? מהן הסיבות האופייניות להופעת הבעיה אצלם? האם המגבלות שהם חשים פחות חריפות מעצם גילם והאם דרכי הטיפול המוצעות לגילים מבוגרים יותר רלוונטיות גם עבורם?

הגורמים לאוסטיאוארטריטיס אצל צעירים

חשוב להבין כי אחוז הסובלים מאוסטיאוארטריטיס בגיל צעיר אינו זניח כלל. הסיבה לכך היא גורמים ומשתנים רבים הגורמים למחלה להופיע בקרב צעירים יותר. דבר זה קרוי "אוסטיאוארטריטיס משני". בין הגורמים הללו נמנית השמנת יתר, שהפכה לתופעה שכיחה ומדאיגה בקרב צעירים. השמנת יתר מובילה לעומס רב על המפרק שנושא משקל רב יותר. וכידוע, עומס היתר הוא גורם משמעותי בהכנת הקרקע לקראת ניוון עתידי של המפרק.

הגורם הטראומתי של אוסטיאוארטריטיס, העשוי לבוא לידי ביטוי באירוע אקוטי של חבלה ופגיעה קשה במפרק, מהווה אף הוא אספקט משמעותי בקרב צעירים. למשל, שבר תת ראשי בעצם המפרק, עשוי לגרום לפגיעה באספקת הדם לראש עצם הירך ולנמק אווסקולרי . הנמק האווסקולרי אינו ייחודי רק למקרי טראומה! הוא יכול להיגרם גם בהקשרים אחרים. לדוגמה, לאחר טיפול בסטרואידים, עישון ועוד. כל אלה פוגעים באספקת הדם ומביאים כאמור לנזק ולנמק, כחלק מהניוון של מפרק הירך.

ככלל, תופעות כמו פציעות ספורטאים, סטרואידים ועישון – אופייניים לבני העשור השלישי, הרביעי והחמישי לחייהם. כאמור, גם המפרק הפגוע שלהם עשוי להגיע לכדי מצב ניווני. הגדרת גילאים צעירים כמועדים לפגיעה ניוונית במפרק הירך – יורדת גם עד ליילודים, כפי שמוכיח המקרה של עיוות מולד במפרק הירך. הפגם המולד, שבא לידי ביטוי בפגיעה בצורת המפרק, עשוי להגיע לכדי פריקתו בגיל מוקדם מאוד. כך, עלולה להיגרם צליעה חזקה, ובעקבותיה פגיעה משמעותית במפרק בהמשך הדרך.   

כיצד מטפלים?

מסגרת הטיפול באוסטיאוארטריטיס בקרב קהל צעיר, כוללת את המסגרות המטופלות אצל בני גיל הזהב; טיפול שמרני, תרופתי וניתוחי. הבחירה בסוג הטיפול תהיה כמובן בהתאם למצבו הספציפי של הסובל ממנה ולאחר ייעוץ ובדיקה אצל מומחה להחלפת מפרקים. יש נטייה לחשוב שצעירים יותר מסוגלים לסבול סף כאב בצורה גבוהה יותר מאשר מבוגרים. הדבר הזה אינו נכון! לכך יש להוסיף שגרת יומיום פעילה יותר של צעירים שמחריפה את הנזק בצורה משמעותית. הדבר עשוי להיות קריטי במיוחד במקרה עיוות מולד במפרק; כאשר אבחון וטיפול מהירים הם הכרחיים למניעת נזק, שיצריך ניתוח שחזור של מפרק הירך.    

זקוקים למידע נוסף על הטיפול באוסטיאוארטריטיס? יש לכם כתובת.

ד"ר ירון ברקוביץ' הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית והחלפת מפרקים. התקשרו למספר שבראש העמוד ונשמח לתאם עבורכם פגישת ייעוץ.

בריאות טובה לכולם!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מרפאות מומחים בי"ח אלישע

מרפאת בסט מדיקל