כאבי ברכיים אבחון עצמי

כשמדובר על כאבי ברכיים, אבחון עצמי יכול לסייע לרופא להבין את הבעיה עוד לפני ביצוע בדיקת הדמיה. חשוב לדעת!

נבהיר כבר בתחילת הדברים: כאשר מדובר על כאב ברכיים אבחון עצמי – אין פירוש הדבר שאנו הופכים לרופאים. אין מדובר בכך שמעתה ואילך נדע על סמך פעולות ובדיקות מסוימות שביצענו מה מצבנו. לא נהפוך ל"מומחים" היודעים האם המקרה שלנו הוא קל, חמור או מצריך הגעה אל הרופא. זו לחלוטין אינה הכוונה.

יחד עם זאת, ובסופו של דבר, תלונה על בעיה רפואית, לאו דווקא בברכיים, מתחילה מהתחושה הראשונית שלנו; תחושה שמשהו אינו כשורה. אנו מכירים וחווים את הגוף שלנו בצורה הטובה ביותר. לכן, אם אנו מרגישים שהברך אינה מתנהלת בצורה השגרתית שאנו מכירים ואינה מסוגלת לבצע פעולות קלות ושכיחות, יש לבצע מספר פעולות עצמיות – אבחון עצמי ותשאול מול רופא אורתופד, כך שנדע לתאר בפניו את התחושה המדויקת ברגע הכאב. ככל שניטיב לתאר את ההרגשה בשלב האבחון העצמי – כך יוכל האורתופד לדעת, או לפחות להעריך, ממה אנו סובלים. כך גם הוא יידע כיצד ניתן לעזור לנו. תיאור מדויק ותשאול מכוון של הרופא על הסימפטומים הנלווים – תדירות ותזמון הכאב – יסייעו באינדיקציה ראשונית למצב.

מהם הדגשים שיש לשים עליהם לב?

אבחון עצמי מפורט- יקבל מענה קרוב יותר למצב אמת. האורתופד יוכל לקבל כיוון "מחוזק" להגדרת הבעיה שלנו ולקצר את משך האבחון הכללי.

ניקח למשל סיטואציה בה נידרש לתאר ברך כואבת הנמצאת במצב של נעילה בזמן כיפוף של זווית 90 מעלות; כלומר, ברך שלא ניתן ליישר אותה. במצב זה, יאבחן האורתופד בסבירות גבוהה קרע במניסקוס. אמנם, ייתכנו לעתים מקרים הזהים מבחינת התחושות לקרע במניסקוס ואינם כאלה; קרע ברצועה הצולבת או פגיעה סחוסית אחרת הן דוגמאות לכך. עדיין, האבחון הראשוני מספק כיוון ראשוני חשוב לאורתופד.

מה ישאל אותנו האורתופד? 

האבחון העצמי שלנו מתחיל בשאלות כלליות של האורתופד. כך, הוא ישאל אותנו במקרי כאב בברך – שאלות הנוגעות לגיל שלנו, המיקום המדויק בברך שבו אנו חשים כאב. שאלות נוספות – משך תקופת הכאב, האם מדובר בכאב כתוצאה מאירוע טראומתי ואקוטי של חבלה שחווינו בזמן האחרון, באיזו סיטואציה הכאב הוא חד יותר.

לעתים, יהיה צורך בביצוע פעולות זהירות, שבהן נתבקש לבצע פעולה מסוימת בהזזת הברך. תיאור הברך, האם היא יציבה, מה מצבה בפעילות מתונה וכד' – הן דוגמאות. פעולות אלו יתנו לאורתופד תמונה ראשונית וחשובה של המצב.

חשוב לזכור, כי עדיין מדובר בהערכות, והערכות בלבד! אין הן תחליף לבדיקה עמוקה בהמשך אצל רופא. התשאול העצמי נועד כאמור לתת אינדיקציה ראשונה וחשובה לבעיה מסוימת בברך.

חשוב גם לזכור כי יתכן והאבחון הראשוני עשוי לספק תמונה שונה לגמרי מהמצב בפועל. עדיין, יש היתכנות גבוהה יותר לאבחון אורתופד שקיבל שיתוף פעולה ותשאול עצמי טובים מצד המתלונן.

כאבי ברכיים אבחון עצמי – יש מה לעשות.

ד"ר ברקוביץ' עומד לרשותכם בכל שאלה. צרו קשר עמו בכל שאלה.

 

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מרפאות מומחים בי"ח אלישע

מרפאת בסט מדיקל