השפעת השמנה על הברך

כיצד משפיעה בעיית השמנה על הברך שלנו? כיצד נמנעים מכך וכיצד מטפלים ומפחיתים עומסים וכאבים מהברך?

הברך שלנו נושאת בעומס ובנטל על בסיס יומיומי. במאמר שנושאו מחלה ניוונית בברך, הוסברו הגורמים למחלה זו, שמתנקזים ומובילים למצב של שחיקה הדרגתית משמעותית בברך. זאת, כתוצאה מהשלכות העומס שהכריע. שחיקה זו מאפיינת פניות של מתלוננים בני 60 ומעלה, המתארים כאבים ממוקדים ו/או ממושכים בברך. גורם נוסף שראוי לתת עליו את הדעת – הוא בעיית ההשמנה, ובמכלול – השפעת השמנה על הברך שלנו. במחשבה ראשונה, הקשר בין הדברים אינו נתפס עבור חלקנו בצורה מיידית. בפועל, השפעה זו על הברך עלולה להיות כבדת משקל, תרתי משמע.

גם כאשר רובנו חושב בצורה אינטואיטיבית על השמנת יתר, הרי שסביר הדבר שנאמר כי היא קשורה לפני הכל בבעיות לב, ריאה וסוכרת. בפועל, השמנת יתר, ובוודאי שהשמנת יתר חולנית המאפיינת חריגה גדולה עוד יותר ממשקל BMI תקין, מגדילות את הסיכון להתפתחות של דלקת מפרקים, לרבות דלקת במפרק הברך.

כיצד ומדוע בדיוק זה קורה?

השפעת השמנה על הברך בולטת בעיקר בחצי הגוף העליון שלנו. כאשר קיימת סיטואציה של השמנת יתר, גדל העומס בצורה משמעותית על הרגליים. הסיבה היא כמובן שהן צריכות לשאת בעומס ובלחץ גדולים יותר משהיו רגילות; ממש כמו אדם המרים משקולות, שעליהן מתווסף משקל נוסף המכביד על רגליו. מאמץ כזה, מחייב מאמץ גדול יותר כדי לעמוד בכך.

חלק גדול בנשיאת עול המשקל, נופל על מפרק הברך. במקרה הרמת המשקולות שהוזכר, אנו יכולים לומר 'לא' לקושי, ופשוט להוריד את המשקולות מגופנו. במקרה של השמנת יתר, מדובר בנשיאת משקל עודף לטווח ארוך. חשוב שנזכור כי בהשמנת יתר ניתן כמובן להילחם, אך הדבר לא נעשה בן יום. בינתיים מתמודד מפרק הברך עם לחץ מכני משמעותי המופעל עליו. לחץ זה בא לידי ביטוי בעיקר במצבי עמידה, עליית מדרגות וכד'. המאמצים, יתר על המידה, שמים את הברך בסיטואציה לא פשוטה. 

השלכות והשפעות השמנה על הברך

הגדלת העומס מובילה ללחץ שחיקתי והדרגתי. השמנה משמעותית לאורך זמן מביאה לאובדן סחוס, דהיינו, לדלקת ניוונית של הברך. חיכוך העצמות התכוף, יצר לחץ המקטין את הסחוס במקום, כך שהתנועה החלקה שאפיינה את הברך לפני כן, נתקלת מעתה בחיכוך יתר של העצמות, וללא שכבת "הסיכה" שיוצר הסחוס המשומן במצב תקין ושגרתי.

הדלקת המפרקית יוצרת כאבים משמעותיים המובילים להגבלת תנועה ואף להשבתת פעילות הברך במקרים קיצוניים.

אז מה עושים?

לטווח ארוך, כמובן שחשובה והגיונית לבריאותנו הורדת המשקל. הורדה כזו תסייע לברך לעמוד ולהתמודד עם משקלים שבהם נשאה בעבר. הבעיה היא שכאמור תהליך זה הוא לא בן-רגע, ולכן יש צורך במענה נוסף; מענה מהיר, שיסייע למתלונן להימנע מכאבים, ולא יחמיר את המצב עוד יותר עד שיגיע למשקל תקין.

הפתרונות מגוונים ונחשפנו לכמה מהם, בהתאם למצב המטופל. פתרונות כמו: פיזיותרפיה במקרה הקל והשמרני להגברת גמישות המטופל, דרך זריקות תוך- מפרקיות ועד לאופציות הניתוחיות; כדוגמת החלפה חלקית או מלאה של הברך, הם דרכים להשבת הפעילות התקינה של המפרק.

על מנת לא להגיע למצבים אלו, יפתרו תזונה נכונה ופעילות גופנית נכונה חלק משמעותי מן הבעיות של השמנת יתר ובעקבותיה גם יאטו משמעותית את התפתחות הדלקת הניוונית. במידה רבה, הבריאות שלנו בידינו.     

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מרפאות מומחים בי"ח אלישע

מרפאת בסט מדיקל