כאבי ברכיים בלילה

כאבי ברכיים בלילה מונעים מאיתנו את איכות המנוחה והשינה. זה קורה דווקא כשאנו רוצים לתת לגוף שלנו את הרוגע שהוא צריך בסיומו של יום. אז מה עושים?

למרות שאין עיתוי נוח לחוות כאב בכלל, וכאבי ברכיים בפרט, כאבי ברכיים בלילה הם מטרד של ממש. כאבים המופיעים בתדירות גבוהה ובעיתוי שכיח מפריעים לחלק החשוב של מנוחת הגוף. ניסוי תנוחות שינה שונות ומשככי כאבים אינם פותרים את חוסר המנוחה ואת בעיית המיחושים; קשה לנו להירדם, ולרוב, הדבר גם משפיע ומפריע על בן או בת הזוג בניסיון להירדם.

חשוב כמובן לזכור כי בחלק מן המקרים, הכאב יחלוף בצורה מהירה יחסית. כך יקרה אם הסיבות הגורמות לו הן אקוטיות, כמו: פעולה ספציפית של עומס באימון, פגיעה או חבטה בברך או בקרבתה. לא כל כאב ברכיים הינו כרוני, אך מה קורה כאשר הכאבים ממשיכים בפרק זמן ארוך יחסית? על מה הם מעידים ומהו השלב שבו הם מחייבים פנייה אל אורתופד מומחה ברכיים?

כאבי ברכיים בלילה – למה זה קורה?

התופעה עצמה שכיחה וכמו שהוזכר, היא יכולה להיות מאופיינת במקרים ספציפיים שגרמו לכאב. מקרים אלו יכולים לעבור בפרק זמן קצר ואינם מאפיינים בהכרח קבוצות גיל מוגדרות. יחד עם זאת, היא מאופיינת במספר גורמים רפואיים, כשבחלק בלתי מבוטל מהם – מדובר במקרה של אוסטיאוארטריטיס; מחלה ניוונית של הברך המובילה ברוב המקרים לביצוע ניתוח להחלפת הברך. כפי שקראנו במאמר בנושא, הסובלים מאוסטיאוארטריטיס, אנשים שברובם נמצאים בעשור השישי לחייהם, סובלים מכאבים כרוניים בברך כתוצאה מדלקת ניוונית של האזור שנשחק. מקרים אלו אופייניים למי שסובל מאוסטיאוארטריטיס, אך לא רק. במקרה של בורסיטיס למשל, יודגשו כאבי הברכיים בשעת מנוחה, לרבות לילה, בשעת שכיבה על הצד, המכאיבה על אזור הירך.  

כיצד מטפלים?

כאבים הנמשכים מספר ימים, לרבות כאבי ברכיים בלילה, מחייבים פנייה אל אורתופד מומחה לשם אבחון. האבחון ישלול כמה דברים אחרים. דוגמאות לכך: כאבים הנובעים מאירועים ספציפיים ובמקומות שאינם בהכרח בברך, אלא הקרינו כאב לשם.

אחר האבחון, תבוצע בדיקה גופנית לזיהוי מקור הכאב. הבדיקה תבחן את מוגבלות התנועה במקום ולאחר מכן תיעזר בבדיקת הדמיה. רק לאחר שלב זה, יוכל האורתופד להגדיר את הבעיה ולהציע את הטיפול המתאים לכל מקרה.

כאשר מדובר על כאבי ברכיים בלילה, חשוב לזכור כמה דברים חשובים. במצב של חוסר פעילות גופנית – חוסר התנועתיות של חומר הסיכה שבתוך המפרק עלול להגביר תחושת הכאב. לכן, פעילות גופנית לפני השינה תקטין את החיכוך בין העצמות לשרירים בפרק הזמן הסמוך לשעת השינה. מכאן, המשמעות היא שגם יופחתו הכאבים בברך. כלל הטיפולים השמרניים, בהם: פיזיותרפיה, ירידה במשקל ו/או משככי כאבים, יסייעו בשמירה על נוזל הסיכה, גמישות מפרקית ובין-מפרקית והארכת הגידים.

כאבים אלו לא תמיד מסתיימים בטיפול שמרני ומגיעים אל זריקות תוך מפרקיות ואף להחלפת מפרק. יחד עם זאת, בחלק מהמקרים, טיפול שמרני בהחלט עושה את העבודה ומפחית משמעותית את התופעה.

כאבי ברכיים בלילה הם לא גזירת גורל. יש מה לעשות וניתן לטפל בהם.

צרו קשר עם ד"ר ירון ברקוביץ' בנושא בכל עת.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מרפאות מומחים בי"ח אלישע

מרפאת בסט מדיקל