בין כאבי ברכיים בריצה לשחיקת סחוס

לכאבי ברכיים בשעת ריצה יש מספר גורמים אפשריים. מהו הקשר, אם קיים כזה, בין כאבי ברכיים בריצה לבין מצב שחיקת סחוס בברך? חשוב לדעת.

"נראה שהלך לי הסחוס בברך". אם אתם נמנים על קבוצות ריצה, או פשוט אוהבים לרוץ מדי פעם עם בן או בת זוג, יש סיכוי שנתקלתם או תיתקלו לפחות פעם אחת במשפט הזה. כאשר אדם חש בזמן ריצה בכאבי ברכיים חזקים ומתקשה להמשיך, יש לכך מספר גורמים אפשריים. אחת הנטיות היא לייחס את מקור הכאב לתוצאה של ניוון הסחוס בברך. האם יש אמת בכך? על החוט המקשר בין כאבי ברכיים בריצה לשחיקת סחוס – במאמר זה.

סיבות אפשריות לכאבי ברכיים בזמן ריצה

תלונות של כאבי ברכיים בזמן ריצה הן שכיחות, ולמעשה כאבי ברכיים הם התלונה השכיחה ביותר בקרב רצים. הדבר נגרם לרוב מפציעת שימוש יתר, יתכן בשל דלקת שהתפתחה באזור הפיקה. זו תוצאה של חלוקה לא נכונה של אימון מבחינת עצימות ותדירות. מעבר לכך, גם חוסר פעילות ספורטיבית, חימום לא מספיק ועוד, יכולים להוביל לכאבי ברכיים. פעילויות כפיפה ויישור ממושכות של הברך, בעיקר כשמדובר בספורטאים ובאצנים מקצועיים, עשויות להוביל לפגיעה בגיד ה-ITB.

סוג אחר של כאבי ברכיים בזמן ריצה מזוהה עם פגיעות אקוטיות. כלומר, אין קשר בין הכאב שהופיע לבין נזק סחוסי מתמשך בברך, אלא נוצר אירוע נקודתי במהלך האימון – כמו מקרים של נפילה, חבטה או חבלה אחרת, המצביעים בצורה נקודתית על טראומה.

בין כאבי ברכיים לשחיקת סחוס

לצד מקורות הכאב האפשריים שתוארו, יש להעמיד דברים על דיוקם באשר לקשר שבין ניוון סחוס לסיבת הכאב בברך בזמן ריצה. התשובה: הקשר ביניהם בסיטואציה זו הוא קלוש. פציעת שימוש יתר בברך אינה אומרת שקיימת פגיעה בסחוס המפרקי. נהפוך הוא, פעילות של ריצה דווקא מסייעת לשמירה ולהגנה על הסחוס ומחזקת את רקמת הברך והשריר.

בדיקת דימות לאחר התלונות תסייע להבין את מקור הכאב האמיתי. בכל מקרה, כאב ברך בזמן ריצה מצריך התאמה של פעולת הריצה, זאת כדי למנוע גרימת נזק אפשרי למקום. לרוב, כאבים אלו נפתרים בעזרת טיפול שמרני, המשלב מנוחה עם טיפול פיזיותרפי, כפי שהומלץ על ידי הרופא המטפל.  

לסיכום, מקור כאבי ברך בריצה יכול לנוע בין שחיקת יתר של הברך, הגזמה או חוסר בפעילות גופנית, אך ניוון הסחוס אינה מהווה מקור לכאבים אלו.  

מעוניינים במידע וייעוץ על המשותף בין כאבי ברכיים בריצה לשחיקת סחוס? התקשרו למספר שבראש העמוד לקביעת פגישת ייעוץ אצל ד"ר ירון ברקוביץ', מומחה כירורגי למפרקי הברך והירך. 

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מרפאות מומחים בי"ח אלישע

מרפאת בסט מדיקל