אוסטאוארטריטיס ופעילות גופנית: מה כדאי לדעת?

אוסטאוארטריטיס ופעילות גופנית

אוסטאוארטריטיס היא מחלה הפוגעת בכ-10% מהגברים וכ-13% מהנשים מעל גיל 60. על אף שמדובר במחלה כרונית, ניתן בהחלט לשפר את המצב ולמנוע החמרה באמצעים שונים, לרבות ירידה במשקל, פיזיותרפיה ופעילות גופנית. רבים מן הסובלים מאוסטאוארטריטיס מביעים הסתייגות מפעילות גופנית, בשל פחד מכאבים או חשש שהפעילות תגביר את השחיקה של המפרק, אך ההיפך הוא הנכון. כאשר מדובר במחלת מפרקים ניוונית, ישנה המלצה חד משמעית לבצע פעילות גופנית מותאמת, משום שהיא מסייעת להפחתת הכאבים ולשיפור טווח התנועה.

אוסטאוארטריטיס ופעילות גופנית: למה חשוב להיות פעילים?

הפעילות הגופנית מסייעת בכמה מישורים שונים. ראשית, היא מזינה את הסחוס המפרקי ובכך מסייעת להאטת התהליך הניווני במפרק. דבר העוזר גם בהפחתת הכאבים. מעבר לכך, פעילות גופנית (במיוחד כאשר היא משולבת בפיזיותרפיה) גם מחזקת את השרירים התומכים במפרק, ובכך גם משמרת ואף משפרת את טווח התנועה. כל אלה יכולים לתרום משמעותית לשיפור איכות חייהם של הסובלים מאוסטאוארטריטיס.

איזו פעילות גופנית מומלצת?

כאשר אנו מדברים על אוסטאוארטריטיס ופעילות גופנית, לרוב ההמלצה הרווחת היא הקפדה על פעילויות בעצימות נמוכה, כמו הליכה, שחייה ורכיבה על אופניים. אך יש להדגיש – ישנה חשיבות רבה להתאמה אישית של הפעילות הגופנית על ידי גורם מוסמך. ההתאמה תיעשה לפי חומרת המחלה, רמת הכאב, רקע רפואי ופרמטרים נוספים – שיעזרו לקבוע איזו פעילות גופנית תתאים לכם.

אוסטאוארטריטיס ופעילות גופנית: דגשים חשובים

• פעילות אירובית בעצימות נמוכה.
  • שילוב תרגילים לחיזוק השרירים התומכים במפרק הפגוע.
  • בניית תוכנית פרטנית אצל מאמן/פיזיותרפיסט מוסמך.
  • התמדה והקפדה על תרגול עצמי.
  • להמשיך להגיע לביקורת ומעקב אצל רופא מומחה.

מה קורה אם המחלה מחמירה?

ישנם גורמים שונים שיכולים להשפיע על שחיקת סחוס, ולכן חשוב להישאר במעקב אצל אורתופד מומחה כדי להתאים ולשנות את הטיפול במידת הצורך. ישנן דרכים רבות ואחרות שתורמות גם כן לשיפור המצב, לרבות טיפול תרופתי (נוגדי דלקת ומשככי כאבים), זריקות תוך-מפרקיות ובמידת הצורך החלפה מלאה של המפרק בניתוח, המביאה לאחוזי הצלחה של למעלה מ-85% ושיפור ניכר באיכות החיים.

ד״ר ירון ברקוביץ הוא מומחה להחלפת מפרקים, ומנהל מחלקה אורתופדית. ד״ר ברקוביץ בעל ניסיון רב בהחלפות מפרקים, במגוון שיטות מתקדמות. לפרטים נוספים על הניתוחים ותיאום פגישת ייעוץ – התקשרו למספר הטלפון בראש העמוד.