שיקום לאחר ניתוח מפרק ירך

מה כולל תהליך השיקום לאחר ניתוח מפרק ירך? כמה זמן נמשך ומה זה מצריך מאיתנו? חשוב לדעת.

כמו כל ניתוח, תהליך השיקום הוא החלק האחרון והחשוב בשרשרת ההחלמה, לקראת חזרה מיטבית לשגרה. כשמדובר על השיקום שאחרי ניתוח מפרק ירך, ישנם מספר דברים שחשוב שנדע; מה כולל התהליך? כמה זמן יימשך? האם הוא קבוע או משתנה מאדם לאדם ועוד. לשאלות החשובות על השיקום שלאחר ניתוח במפרק הירך- יש גם תשובות.

יישום מקסימלי של התשובות וההמלצות, יסייע להצלחה מרבית של תהליך השיקום וכמובן, יסייע בהחזרת איכות החיים של המטופל. אוזן קשובה, כוח רצון ואמונה בעצמנו – הם מצרך חשוב למילוי ההמלצות.

זה בהחלט תלוי בנו, כמובן גם בצוות הרפואי התומך.

על התהליך

כפי שהורחב, במאמר שנושאו החלפת מפרק הירך, מוחלף המפרק במפרק מלאכותי. כעת, הגוף שלנו נתקל בסיטואציה שבה עליו ללמוד לקבל את המפרק; כנ"ל אמורים הדברים לגבינו: אנו לומדים להסתגל לתנועתיות עם מפרק חדש, על כל ההיבטים הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים הקשורים בכך.

במסגרת שיקום שאחרי ניתוח מפרק ירך, אנו מקבלים כלים שיסייעו לנו בכך, מנטלית וגופנית:

ייעוץ מקדים

עוד לפני כן, כאשר נהיה בהכנות לניתוח עצמו, ידבר איתנו הרופא המנתח על היום שאחרי ותהליך השיקום. הוא ימליץ על מקום השיקום המתאים, יבהיר כי ריתוק למיטה ביתית אינו נכון במצב זה וכמובן, הפעילות הפיזיותרפית כגורם חשוב בהחלמה ובחזרה בטוחה לשגרה, על מנת שלא נבצע פעולות מסוימות הגורמות לנזק ולכאב.

אנו נקבל פרטים חשובים על תחושות ראשוניות שנרגיש, קשיי הסתגלות וכאבים העלולים להופיע, דרכי ההתמודדות איתם ועוד.

פיזיותרפיה

פיזיותרפיסטים מנוסים, יודעים ומכירים מקרוב את משתני הפעילות הפיזיותרפית המומלצת לאחר ניתוח החלפת מפרק; גיל, רקע רפואי קודם וכו'. כך מותאמת למטופל תוכנית פיזיותרפית המותאמת אליו בצורה ספציפית.

סדרת תרגולים במסגרת ההליך הפיזיותרפי, בצורה עצמית ובעזרת מכשירים, תלמד את המחלים להתמודד ולהכיר את הסיטואציה ולהתרגל אליה. כך יוכל בעתיד הקרוב להתנהל עם המפרק החדש בצורה שגרתית וניידת ככל האפשר.

חשוב לזכור: התרגול הראשוני יעורר חששות, אך הזמן הוא הפתרון גם למצב זה. טיפול משלים באמצעות ריפוי בעיסוק ישלים את החזרות, הלמידה, התגבור ועקביות השיקום. כל אלה יסייעו משמעותית לחיזוק פעולת השרירים העוטפים את המפרק.

כמה זמן זה נמשך

כפי שנכתב כבר, תהליך השיקום משתנה מאדם לאדם. מטופלים יגיבו אליו בצורה שונה, אך משך הזמן השיקומי נע בין ימים לשבועות.

כבר לאחר מספר ימים, ובליווי תמיכתי-מקצועי ראוי, אמור להרגיש המטופל שיפור ניכר. רמות הכאב אמורות לרדת משמעותית, ואף להיפסק כליל.

מעקב אורתופדי

לאחר השיקום, חוזר המטופל לביתו. לאחר סדרת התרגולים שעבר, הוא מצליח ליצור שגרת ניוד נוחה יותר. עדיין, הרקע הרפואי, העובדה כי עבר ניתוח והרצון למנוע סיטואציות של כאבים, מחייבים מעקב אורתופדי עם הרופא המנתח. הרופא יודע ומכיר את מצב המטופל שלו, שואל בפרקי זמן מוגדרים על שינויים שחווה, סף רמות הכאב ועוד.

עזרה סוציאלית

בחלק ניכר מהמקרים, גיל המטופלים הינו מתקדם. תהליך החזרה הביתה מחייב לעתים את עזרתו של העובד הסוציאלי. זה קריטי במיוחד בתהליך הניוד אל הבית, תהליך ההסתגלות לשגרה החדשה, מעקב אחר מטופלים עריריים וכד'.

למידע נוסף על שיקום שלאחר ניתוח מפרק ירך, צרו קשר עם ד"ר ברקוביץ'.