שבר בעצם הירך

שבר בעצם הירך משליך על איכות החיים בגיל מתקדם ואף מסכן חיים. מענה אורתופדי שיקומי או כירורגי, מסייע לרבים להחלים ולהשתקם בצורה מיטבית.

מיקום

שבר בעצם הירך, או שבר תת ראשי בצוואר הירך, יכול להתרחש כתוצאה מסיבות שונות ובגילאים שונים. גם השבר עצמו, יכול להתבטא בכמה סוגים ובאזורים שונים סביב עצם הירך; הוא יכול לפגוע בראש עצם הירך – דבר הקורה לרוב במקרי טראומה עוצמתיים ומהירים (תאונה), או מתחת לראש העצם באזור הסוב-קפיטלי (אופייני יותר למקרים של דלדול העצם).

גורמים אפשריים לשבר בעצם הירך

הסיבה המרכזית לשבר בעצם הירך היא היחלשות ודלדול של העצם – אוסתאופורוזיס אצל האדם. מעצם כך, רוב מכריע של קהל היעד הסובל מכך הוא אוכלוסיית הקשישים. בחלק גדול מן המקרים, לא מדובר בהכרח בפגיעה טראומתית קשה. קיימים מקרים של נפילה שגרתית הנובעת לרוב מאיבוד שיווי משקל – סממן שכיח ואופייני לאוכלוסייה זו. דלדולה של העצם מחליש אותה, כך שגם נפילה או חבלה קלה עשויות לגרום לשבר בצוואר הירך בקרב בני הגיל השלישי.

חשוב לזכור כי שבר בעצם הירך ייתכן גם בקרב צעירים יותר, אלא שכאן מעורב אירוע טראומה חזק ומשמעותי ביותר; פגיעה חזקה או חבטה, כמו תאונת עבודה או תאונת דרכים, המערערות את העצם וגורמות לשבר. אפשרויות ההחלמה רבות וקצרות-מועד יותר בקרב צעירים. הנזק שנגרם אצל מבוגרים יותר, עלול להגיע לסיכון חיים.

גורמים נוספים להחמרת החבלה עד כדי מצב של שבר, הם דמנציה וראייה לקויה, אשר מגבירים את הסיכוי לנפילה. חוסר תנועה, אלכוהול ומצב בריאותי לא תקין – מהווים אף הם זרז להחמרת טראומה עד לכדי שבר.

השלכות, אבחון וטיפול

לסוגי השבר יש השלכות שונות על מצב האדם שנפגע. ההשלכות החמורות יותר הן במקרים של שברים עם תזוזה. דוגמה לכך, הוא נמק אוסקולרי בראש הירך העלול לפגוע משמעותית באספקת דם לראש הירך.

אבחון מהיר של שבר תת ראשי בעצם הירך עשוי למנוע סיבוכים ולהציל חיים, במיוחד בקרב קשישים. חשוב להקשיב ולהפעיל רגישות-יתר כאשר אדם מבוגר מתלונן על כאבים באזור. הוא עשוי לא להיות מודע לכך שמדובר בשבר. הכאב חייב להדליק נורה אדומה ובוהקת אצל בני משפחתו.

הדבר מחייב הפניה והגעה לחדר המיון, מעצם אפשרות סיבוך רפואי. אבחון הסימפטומים וטיפול מתבצעים, בדרך כלל, במהירות, כאשר מדובר במקרה של מטופל מבוגר. בחלק גדול מהמקרים, ובמידה ואכן גילה הרנטגן שבר, מתקיים תוך זמן קצר ניתוח במקום. יש להזכיר כי צילום הרנטגן מאושש או שולל שבר. יחד עם זאת, ייתכן ומדובר בדלקת חריפה במקום, אך לא בשבר. במקרה וגם ממצאי הרנטגן אינם חד-משמעיים, תתבצע בדיקת CT.

בהתאם למצב המטופל ולבדיקות, יוחלט על אפשרויות הטיפול: החלפת מפרק חלקית או מלאה, הכוללת השתלת תותב, או קיבוע עם מסמר – במקרים שאינם חשוב לציין, כי במקרה של זיהום שהתגלה, לא יתבצע הניתוח והוא יידחה עד לסיום הטיפול בו.

לאחר הניתוח

הניתוח מפחית את אחוזי התמותה בגילאים מתקדמים. לא פחות חשוב מכך, הוא מסייע משמעותית באפשרויות חזרה לשגרה. יחד עם זאת, בהתחשב בכך שמדובר במטופל מבוגר, שיקום, שיקום אמבולטורי ופעילות פיזיותרפיות הם צעדים נדרשים והכרחיים להמשך הטיפול וההחלמה.

יצירת קשר להצעת דרכי טיפול ספציפי למי שסובל מכך – חשובה ביותר.

פנו בהקדם לד"ר ירון ברקוביץ' – מומחה החלפת מפרקים, שישמח לעמוד לרשותכם עם מידע נוסף.    

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מרפאות מומחים בי"ח אלישע

מרפאת בסט מדיקל