כאבי מפרקים בבוקר

כפי שאנו חשים על בשרנו לעתים, וכפי שהורחב במאמרים רבים בנושא, כאבי מפרקים עלולים לתקוף אותנו בזמנים שונים במהלך היממה. זה יכול להתרחש בלילה, כאשר עוצמת הכאבים מונעת מאיתנו שינה שקטה וסדירה. זה יכול להתרחש גם בשעות הבוקר, עם מפרקים נוקשים וכאובים בזמן יקיצה. מה אכן מייחד כאבי מפרקים בבוקר?

בין ברך רדומה לכאבי מפרקים ממושכים

בחלק מן המקרים, אנו לא מייחסים לכך חשיבות יתרה. הרי לא פעם, חווינו כיצד לתנוחת שינה יש השפעה על עוצמת הכאבים שאיתם אנו מתעוררים. ברך "רדומה", או כזו שלא ניתנת ליישור בשעת הקימה מהמיטה, מיוחסת לרוב כמשהו חולף בפרק זמן קצר יחסית. כאבי מפרקים בבוקר קרו בעבר, וגם יקרו בעתיד. חימום קצר, מתיחות, עיסויים ותנועות שחרור, מסייעים לשחרר את האזור ולהפיג את הכאב.

הבעיות מתחילות כאשר הכאבים הללו אינם חולפים בפרק זמן קצר והם מלווים אותנו במהלך היום. חלקינו עדיין יוצא מתוך נקודת הנחה, כי הבעיה חולפת וקשורה בשינה בלבד. בפועל, משך הכאבים ועוצמתם אינם חולפים ואנו מוצאים עצמנו בסיטואציה שפוגעת לנו במהלך היום התקין. הדבר עשוי להתברר כבעיה רפואית של ממש.

ומהן אותן בעיות אפשריות?

זה יכול להתחיל עם דלקת מפרקים, המתבטאת בנוקשות וכאבים עזים, המלווים בנפיחות ובאדמומיות, שמונעות מאיתנו תפקוד תקין. הרי כי ישנה סבירות גבוהה שמדובר במשהו חמור יותר מאשר להחליף כרית או תנוחת שינה.

דלקת מפרקים ניוונית (אוסטוארטריטיס), המאופיינת בשחיקת סחוס ובתחושת כאב, בעיקר בקרב אוכלוסייה של בני העשור השישי לחייהם, וכן דלקת ארטריטיס ראומטית הפוגעת במפרקים, בשל בעיה שמתפתחת במערכת החיסון שלנו. במקרה אוסטאוארטריטיס, חווה המפרק שינוי הפוגע בתנועה "החלקה" שאנו מבצעים כשהסחוס תקין. שחיקתו, לצד תנוחת השינה הארוכה, עלולות בהחלט לגרום לנו לקום באחד הבקרים ולחוש כי אנו פשוט מוגבלים בתנועה. במקרים אלו, כי כל ניסיון לבצע פעולה גורם לכאב רב. 

ארטריטיס ראומטי – דלקת מפרקים שגרונית, כולל פגיעה ברקמה הסנוביאלית והופך אותה לדלקתית. השפעתה מתפשטת ממפרקים כמו ברכיים וכתפיים אל מקומות אחרים בגוף. התוצאה הדלקתית המתרחבת, מונעת אף היא פעילות תקינה של המפרק.

כיצד מטפלים?

ראשית, יש לאבחן את סיבת הכאב, ואם אכן מדובר בארטריטיס – יש לבדוק על איזה רקע. בהינתן אבחון ניתן להציע טיפול מתאים לסובל, החל מטיפול תרופתי, דרך שינוי תזונתי ועד החלפת מפרק במקרים קיצוניים.    

האחריות שלנו היא לגשת ולהיבדק. אל לנו להניח כי בעיית כאב לאחר קימה משינה בהכרח תחלוף. הגוף שלנו מאותת לנו דברים, יש להקשיב לו. 

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מרפאות מומחים בי"ח אלישע

מרפאת בסט מדיקל