תיקון פריקת פיקת הברך

בשל מיקומה, פיקת הברך נוטה להיפגע בשכיחות גבוהה מנסיבות שונות. פגיעה בפיקת הברך יכולה לקרות כתוצאה ממצב של קימה מישיבה, תאונה ועוד. תפקידה הקריטי בפעולת המפרק הופכת את השבתתה או הגבלתה לקריטית. השבתתה מתרחשת כאשר הפיקה – עצב משולבת גיד, חווה תזוזה ממקומה הטבעי בקדמת הברך ובורחת אל מתחת לעור ולצדי המפרק. כיצד אם כך מתבצע, תיקון פריקת פיקת הברך.

ההשפעה על הברך בולטת לעין: הברך מאבדת יכולת הנעה חופשית וסטנדרטית. היא מתכופפת בצורה לא רצונית ומתעקמת. כיפופה ויישורה הופכים לפעולות קשות עד בלתי ניתנות לביצוע. אליהם נלווים נפיחויות ושטפי דם, האופייניים לשלב מתקדם יותר של הפגיעה. המשמעות היא כמובן כאבים חזקים וחוסר יכולת לבצע פעולות בסיסיות בשל רגישות יתר. מסיבה זו, יש לטפל בפריקה באופן מיידי ולהשיבה אל המקום שממנו "ברחה".

מדוע ומתי מתרחשת פריקת פיקת ברך?

מעצם התזוזה הפתאומית המלווה אותה – פריקת פיקת ברך מתרחשת לרוב כתוצאה מטראומה מהירה. פגיעה כזו אופיינית לפציעות ספורט במגוון סיטואציות: חוסר חימום נכון; פעולה נקודתית לא נכונה במהלך תחרות או אימון (למשל במהלך תרגיל סקוואט); עומס בעצימות גבוהה מדי ביחס ליכולותיו של המתאמן, לרבות משקל יתר של המתאמן עצמו המעמיס על המקום; חבטה חזקה כתוצאה מנפילה (כדורסל וכדורגל) ועוד.

אבחון וטיפול

בדיקות דימות וצילומים הם השלב הראשון, המסייע לאורתופד להבין את חומרת הפגיעה. תיקון פריקת פיקת ברך משתנה ממטופל למטופל ונעשה בהתאם לסוג הפגיעה. חשוב לזכור בהקשר לכך, כי פגיעה בפיקה עשויה להשפיע גם על איברים סמוכים, כמו למשל המניסקוס. אם לא אובחנה פגיעה משמעותית (כמו למשל קרע), יוצע טיפול שמרני, הכולל הגנת המקום באמצעות סד, לצד פעולות פיזיותרפיות לחיזוק המקום.  

במקרה שמדובר בפריקה חוזרת של פיקת הברך, או אם זוהתה פגיעה חמורה הכוללת נזקים לאיברים סמוכים, תידרש התערבות כירורגית. התערבות כזו יכולה לבוא לידי ביטוי בניתוח שחזור פיקת הברך. הניתוח נעשה באמצעות גידים הנמצאים בברך, המסייעים להחזיר את העצם אל מקומה. אם אכן מעורבים המניסקוס או איברים אחרים, הרי שיהיה צורך לטפל גם בהם במהלך השחזור. במקרה של של פריקה חוזרת, תילקח הרצועה החלופית מהשוק ותושתל במפרק.

תהליך ההחלמה

משך ההחלמה משתנה כמובן בין טיפול שמרני לבין הליך כירורגי. אך בשני המקרים, ישנה חשיבות עליונה לטיפולי פיזיותרפיה לצורך חיזוק המקום והרצועות שמסביבו. זמן ההחלמה יכול לנוע בין חודשים בודדים ועד לחצי שנה ויותר, כפי שקורה בניתוחי שחזור הכרוכים בתיקון נוסף של איברים שנפגעו במהלך הפריקה.

ד"ר ירון ברקוביץ' הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית והחלפת מפרקים. למידע מקיף ומשלים בנושא פריקת פיקת הברך, התקשרו למספר שבראש העמוד ונשמח לתאם לכם פגישת ייעוץ. 

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

מרפאות מומחים בי"ח אלישע

מרפאת בסט מדיקל