האם יש תחליף לשחיקת סחוס בברך?

שחיקת סחוס בירך או בברך, באה לידי ביטוי בפגיעה ברמות משתנות באיכות החיים של הסובלים ממנה. לרוב, מדובר בבני הגיל השלישי, והם מהווים חלק מכריע מן המאובחנים עם הבעיה. כאב ומוגבלות בברך, רגישות יתר במקום ו/או נוקשות של המפרק, הם רק חלק מן התסמינים הלא נעימים הנלווים לכך. לצד הצעת הטיפול הניתוחי של החלפת המפרק, נשאלת השאלה: האם ישנם פתרונות שאינם כירורגיים המהווים תחליף לשחיקת סחוס בברך?

טיפול שמרני כתחליף לשחיקת סחוס

שחיקת סחוס יכולה לקבל מענה טיפולי שמרני באמצעות פיזיותרפיה, ואף זריקות כמו PRP, או חומצה היאלורונית. מטרת הטיפולים הללו היא לשפר את איכות חייו של המטופל לפרק זמן מוגבל. מאחר שמדובר בתהליך ניווני ממושך, פתרונות אלו מספקים הקלה בלבד מן התסמינים שתוארו. המשמעות – אדם מבוגר יכול להרגיש שיפור בפעילות המפרק, אך שיפור זה יהיה זמני ביותר. הפתרונות שהוצעו אינם מרפאים את בעיית השחיקה הסחוסית.

האופציה הכירורגית

לכן, בהתחשב בכך שמדובר בתהליך מתמשך ובפתרונות זמניים, האופציה הכירורגית היא המוצא לאיכות חיים מיטבית. ניתוח להחלפת המפרק מספק מענה לתסמינים, ומאפשר ביצוע מיטבי של פעולות שגרתיות במפרק.

חומרת השחיקה תקבע את אופציית ההליך הכירורגי. אם רק החלק הפנימי נפגע ואם מדובר במטופל צעיר, ניתן לבצע החלפה חלקית של המפרק. אך לרוב, ומעצם העובדה שהתהליך אופייני יותר בקרב מבוגרים, יוצע הפתרון האולטימטיבי של החלפה שלמה של המפרק. מדובר בניתוח שבמהלכו המפרק מוסר במלואו ומונח במקומו משתל. אותו משתל ימלא את פעולת המפרק ללא בעיות "סחוסיות" למיניהן.

בשונה מהליכים שהם לא כירורגיים, הפתרון המוצע כאן הינו לטווח הארוך. להבדיל מפרק הזמן המוגבל של הפחתת כאב באמצעות טיפולים שמרניים, החלפת המשתל משיגה תוצאות מצוינות וארוכות טווח של למעלה מ-15 שנים. איכות חייו של המטופל מקבלת תפנית משמעותית, חיובית ואפקטיבית ביותר.

אודות ד"ר ירון ברקוביץ'

ד"ר ירון ברקוביץ' ביצע ומבצע ניתוחים רבים להחלפת מפרק הברך. הניתוחים משיגים תוצאות מיטביות עבור הסובלים משחיקה סחוסית. באפשרותכם ליצור עמו קשר לשם קבלת ייעוץ והכוונה אישיים המתאימים לכם ולבני משפחותיכם. לתיאום תור, התקשרו למספר שבראש העמוד.