בורסיטיס זיהומי – טיפול בבורסיטיס

בעמוד שנושאו בורסיטיס הירך סקרנו בקצרה את התופעה, התלונות הנלוות אליה ודרכי הטיפול המוצעות, בהתאם למצב הכאב שעליו מדווח המטופל. כזכור, הבורסה היא חלל המלא בנוזל המתפקד כחומר סיכה, שממוקם בין השריר או הגיד לבין העצם. בכך הוא מונע את החיכוך ביניהם. כך מובטחת פעילות גמישה שלהם, בכל המקומות בגוף בהם מפרידה ביניהם הבורסה. המושג בורסיטיס זיהומי מתאר מצב בו קיימת דלקת באותו חלל מלא נוזלים. האם כל בורסיטיס הוא זיהומי, וכיצד יודע בדיוק הרופא המטפל את סוג הטיפול המתאים ועיתויו?

היכן קיימות הבורסות?

הבורסה ממוקמת בכ-160 אזורי הפרדה שבין השריר לעצם. היא מופיעה באזורים, כמו: ברך, קרסול וכתף, בהם יש הכרח קריטי בנוזל שיאפשר את גמישותם. למעשה, הבורסות מרפדות ומשמנות את הפעולה. נכון, כפי שאנו אומרים תמיד במטבע לשון של "לשמן את המכונה" לשם פעילות מקסימלית.

בורסיטיס זיהומי – מדוע זה קורה?

שתי סיבות מרכזיות אופייניות לבורסיטיס: פגיעה ישירה, נקודתית ואקוטית, וכן חיכוך יתר המתרחש ברקמה שמעל לבורסה.

חיכוך היתר נגרם בשל הישחקות של הרקמה, כך שנחלש האפקט המגן של הנוזל המפריד בין השריר לעצם. ריבוי פעולות בצורה מסיבית באזור כמו הירך, אופייני למשל במקרי של מאמץ גופני- יתר על המידה: ספורט או עבודה פיזית.

פגיעה ישירה לעומת זאת, היא רגעית ואינה נובעת משחיקה. היא נובעת מאירוע טראומתי-חבלתי הגורם לפגיעה ולדימום בחלל הנוזלי.

אם לסכם זאת, בפגיעה שחיקתית מתמשכת, נפגעת הרקמה העדינה שמעל לשריר. בפגיעה ישירה, נפגעת הבורסה עצמה.

בין אם מדובר בפגיעה אקוטית ובין אם כתוצאה משחיקה מצטברת, מדווח הסובל מבורסיטיס על כאב, נפיחות וכד'. בורסיטיס טרוכנטרית (ירך) אופייני יותר לסוג פגיעה שחיקתית מצטברת. פגיעה כזו נובעת מחיכוך וממאמץ חורגים של הירך, אך לא רק. עמידה או שכיבה ממושכת עלולים לגרום גם הם ללחץ על הבורסה ולנזק הדרגתי ושחיקתי.

פעולות, כמו: טיפוסי מדרגות, המצריכות מאמץ של הירך, מזמינות כאב והגבלת תנועה במקום. לעתים רבות, גם הליכה פשוטה תהא כרוכה בצליעה בולטת. במיוחד אמורים הדברים במקרים בהם אורך הרגליים אינו שווה ומשפיע על חלוקת העומס באזור הירך.

בכל מקרה, כאשר מתחילים כאבים הדרגתיים באזור, אין לבצע כלל פעילות העלולה להחמיר את המצב, כמו: ריצה, רכיבת אופניים וכד'.

סוגי טיפול בבורסיטיס

בדומה למקרי דלקות, מועדף בתחילה הטיפול השמרני. במקרה של בורסיטיס זיהומי בירך, פגיעה ישירה נתמכת בקירור וחבישה של המקום, בעוד שבמקרי שחיקה מתמשכת של הרקמה מעל לשריר הירך, מבוצע טיפול פיזיותרפי-תרופתי ולאחריו זריקה נוגדת דלקת. ברוב המקרים, אין צורך בהליך כירורגי. הטיפול השמרני נושא תוצאות חיוביות ובאחוזים גבוהים למדי, המשפרים את גמישות המקום ומאפשרים חזרה לפעילות הדרגתית של הירך.

עוד על בורסיטיס, דרכי האבחון והטיפול בבורסיטיס זיהומי, תוכלו לקבל מד"ר ברקוביץ'. צרו עמו קשר בהקדם.

זכרו: אפשר וחייבים לטפל נכון בבורסיטיס. פנו עכשיו לטיפול.